MENU

AKTUALNOŚCI

Ostrzeżenie przed Oszustami Podszywającymi się pod Banki

Uwaga! Ostrzegamy przed wzmożonym działaniem oszustów, którzy podszywają się pod pracowników Banku Spółdzielczego i innych Banków. 

Oszuści wykorzystują technikę zwaną spoofingiem, która pozwala im podszywać się pod dowolny numer telefonu, wykorzystując słabe strony sieci GSM. Dzwonią do swoich ofiar, informując je, że ich rachunek został zhakowany lub pytają czy klient czeka na przelew. Następnie, pod pretekstem zablokowania przelewu lub dokonania transakcji kartą, próbują przekonać ofiarę do zainstalowania aplikacji, która przejmuje kontrolę nad urządzeniem. Zdarza się również, że namawiają do przelania środków na „zapasowy i bezpieczny” rachunek, twierdząc, że obecne środki są zagrożone.

Numer telefonu, scenariusz rozmowy może wyglądać bardzo wiarygodnie – zachowaj ostrożność!

Pamiętaj!

  • Nie działaj pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywołuje na Tobie presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie. Koniecznie wybierz oficjalny numer kontaktowy Banku na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie
  • W pośpiechu łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje. Obecna technologia pozwala oszustom podszyć się pod dowolny numer telefonu, np. infolinii dowolnego banku, a nawet policji. Pracownik banku nigdy nie proponuje przelania środków z Twojego konta na inny nieznany rachunek oraz nigdy nie prosi o wypłatę w gotówce, a następnie wpłacenie jej na obce konta we wpłatomatach.
  • Nie pobieraj żadnej aplikacji – pracownicy Banku nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji służących do zabezpieczenia konta.
  • Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL – pracownicy Banku nigdy nie proszą o takie dane.
  • Może się zdarzyć, że pracownik Banku, w którym mamy rachunek skontaktuje się z nami w celu potwierdzenia operacji, którą zleciliśmy ale nigdy w ramach potwierdzenia nie będzie prosił o podanie dodatkowych danych, wykonanie przelewu ani o instalację aplikacji,
  • Inny bank, do którego wysłaliśmy przelew nie otrzymuje informacji o naszym numerze telefonu, więc nigdy nie kontaktuje się w celu potwierdzenia przelewu.

 

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • zadzwoń do swojego Banku w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej,
  • przekaż wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa,
  • zmień hasła do logowania do bankowości internetowej i aplikacji,
  • złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze,
  • poinformuj następnie Bank o złożeniu zawiadomienia dotyczącym podejrzenia popełnienia przestępstwa.

 

Bądź ostrożny! W przypadku podania poufnych danych, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem.

 

Oddział w Jędrzejowie

+48 41 306 71 98 

Oddział w Imielnie

+48 41 306 72 98 

Oddział w Sędziszowie

+48 41 306 74 98 

Oddział w Słupi

+48 41 306 73 80